tirsdag den 30. september 2008

Lillis første prøve

Så skete det - Lillis første prøve.

Det var super - vi fik godt nok ikke nogen 1. præmie, men det var mest min fejl. Det var et super godt arrangement Charlotte Lia havde stablet på benene og vejret var også med os. Jeg var super glad for at Klasse I var lagt til sidst, da Lilli havde besluttet sig for at komme i løbetid og var højløbsk - hun er godt nok hurtig, det er anden løbetid og hun er kun 14 måneder. Der blev taget dejligt hensyn til at der var tæver i løbetid. Jeg havde frygtet at hun skulle ligge i bilen indtil jeg skulle op uden at jeg fik mulighed for at varme hende op. Men der var kun en hanhund i klassen og han var oppe først i klassen, så jeg fik mulighed for at tage hende ud og lade hende løbe lidt og lade hende aklimatisere sig. Det var super dejligt!

Det var Marianne Jensen der var dommer og det var en dejlig oplevelse. Hun var sød, venlig og gav alle tid til at rose deres hund. Hun var også sød til hele tiden at spørge til om der var noget jeg var i tvivl om - en dejlig oplevelse for både mig og Lilli.

Vi fik 10 i tandvisning - hvilket jeg også havde forventet. Det er ikke en øvelse jeg har haft nogen problemer med. Lilli har fra lille været vandt til at jeg roder og rager på ører, tænder osv.

Lineføring - ja, den øvelse er vi slet ikke færdige med og jeg synes ikke hun var særlig koncentreret. Hun hang rigtigt meget i den første omkring vending. Men Marianne gav mig alligevel 8 for den.

Stå - den havde vi færdig, men jeg havde problemer med at få Lilli til at forstå at "plads" betød at hun skulle sætte sig på plads uden at der var et håndsignal. Det havde vi trænet og det betød at hun var begyndt at forvente at skulle sidde, så det gjorde hun før hun fik signal til det. Det var helt ok - jeg får trænet forventningen ud af hende, jeg kunne bare ikke nå det til i søndags ;o) Jeg fik 9 for øvelsen.

Spring - jeg fik af en eller anden årsag stillet mig helt forkert og det værste er jeg kunne godt se det, men i stedet for at gå væk og starte forfra sagde jeg bare ok til at vi var klar. Det betød at Lilli løb uden om springet, hvilket hun ellers aldrig gør. Vi fik lov til at gøre det igen af Marianne og der sprang hun perfekt. Vi fik selvfølgelig 0.

Stillingsskift - bortset fra at jeg var ved at sige "plads" selvom Marianne stavede "sit" for mig og at jeg gav håndsignalet med den forkerte hånd, så gik det super. Hun tog alle kommandoer og vi fik 10.

Indkald - vi fik 10. Hun kom med det samme og satte sig også lige, hvilket hun ikke altid gør, men det er i fokus. På sigt skal jeg også have styr på hendes tempo. Hun sætter nemlig farten ned jo tættere hun kommer på mig. Heldigvis har Christina beroliget mig med at det kommer når hun bliver mere sikker på at løbe ind på plads. Hun har bare ikke helt styr på sine ben endnu.

Næseprøve - ohh... det er vores hemsko. Jeg midstede hendes søg 1½ uge før prøven, men fandt ud af at det er fordi hun stresser når der kun er 2 pinde. Det fik jeg trænet på, men desværre tygger hun også en hel del. Jeg har slet ikke trænet at hun skal komme tilbage med pinden men det gjorde hun - så vi fik 8. Vi skal dog i gang med et længerevarende "sid-stille-uden-at-tygge-program" for jeg vil ikke have en tygge hund. Heldigvis gør hun det ikke i apporten.

Fællesdæk - borset fra at hun lagde sig om på siden med bagbenene og derfor kom skævt op i plads gik det super. Vi fik 9½. Jeg har også trænet hende til at blive liggende i næsten 2 min, så 1 min skulle ikke volde hende problemer.

Med 9 i helhedsindtryk endte vi med 148 point - kun 2 point fra en 1. præmie. Det er ok. Selv om mine ambitioner gerne ville have haft en 1.præmie i første hug, så tror jeg at det er en god ting. Vi er ikke klar til klasse II og nu ved jeg at jeg skal i klasse I. Det giver mere tid til at træne vores knapt så sikre øvelser: næseprøven, apporten og feltet. Derudover er der nogle nye øvelser vi skal have styr på: frem og tilbagespring, stå og sit under gang, stillingsskiftene og selvfølgelig skal vi have meget mere styr på fri ved fod.

Jeg må indrømme at jeg er super glad for min lille hund. På kun knapt 1 måned er hun kommet utroligt langt. Nu håber jeg på at kunne starte i Sorø til december, men ellers må det vente til foråret. Jeg glæder mig meget til at modtage en video af prøven som Paul Lysholdt var så sød at tage, så jeg kan se om der er andre ting jeg skal lave om ;o) Jeg var i det hele taget glad for at der var så mange af dem jeg kender som var der. Det var dejligt at få lidt input til dels at få styr på nerverne. Christina havde også sagt til mig at det eneste jeg skulle fokusere på var hvad næste øvelser var og at støtte Lilli så meget som muligt. Vappo, som også var med på Klikkercampen og holde et oplæg om leg, var der også og hun sagde noget som jeg i den grad tog med mig ind i ringen. Det vigtigste jeg kunne gøre var at give Lilli en god oplevelse. Hvis hun skal ende med at blive en elitehund skal hun gerne ELSKE at være i ringen. Så det meste af min energi gik på at huske hvad jeg skulle gøre for at støtte hende og så ellers ud til ringsiden og lege med hende så snart jeg kunne komme til det.

Jeg havde min datter med og heldigvis opførte hun sig eksemplarisk - hun sov under hele prøven ;o) - Så kunne den første prøve næsten ikke være gået bedre!

1 kommentar:

Paul sagde ...

Hej Karen

Du er blevet tagget:o)

This is what you should do:

Open a document or file folder,
Click on the fifth folder and then the fifth photo.
Post the photo and describe it.
Then tag 5 other bloggers.

Håber du vil lege med:o)

Mange hilsner
Paul, Megan og Lille Bjørn